Motyw władzy - Motyw władzy w malarstwie

Francisco Goya Rodzina Karola IV

Artysta przedstawił po mistrzowsku rodzinę królewską w paradnych strojach. Jednakże, co jest najciekawsze w tym obrazie, twarze postaci namalowane są w sposób obnażający ich miałki intelekt. Malarz tym samym podkreślił małostkowość tych ludzi, skupionych przede wszystkim na zaznaczaniu pozycji na dworze. Przepych i bogactwo kolorów nie zagłuszą tępego wyrazu twarzy dworzan, którzy mieli władzę absolutną w Hiszpanii. Goya zachwyca nas szczerością przedstawionego tematu.

 


Francis Bacon Zwierzchnik między połaciami wołowiny

Artysta owładnięty obsesją horroru, jaki niesie ze sobą życie, namalował ten obraz pod wpływem słynnego portretu papieża Innocentego X, autorstwa Velázqueza. Widzimy papieża, głowę Kościoła katolickiego siedzącego na tronie i będącego zarazem więźniem tegoż tronu. Papież krzyczy, a przestrzeń, która go otacza, przypomina klatkę lub celę. W tyle wiszą odarte ze skóry krwawe połacie mięsa. Bacon ukazał surowe mięso jako wizję tego, co zostanie z papieża. Nie ma tu ani odrobiny szacunku wobec papieża. Artysta w ten sposób określa swój stosunek do władzy kościelnej.

 

Inne przykłady malarskie:

  • Anton van Dyck Król Anglii Karol I na łowach (na swoim płótnie malarz ukazał to, w co wierzył król: że jest pomazańcem bożym. Artysta przedstawił króla w całej swojej okazałości)
  • Philippe de Champaigne Ex Voto (potrójny portret kardynała Richelieu)
  • Nicholas Hilliard Królowa Elżbieta I (królowa namalowana jak bogini, istota, której nie imają się żadne słabości)
  • Cleve van Joos Królowa Eleonora Francuska (portret kobiety-damy)
  • Anthonis Mor Maria, Królowa Anglii (portret pięknie ubranej i nieszczęśliwej królowej. Artysta podkreśla również splendor portretowanej)
  • Hyacinthe Rigaud Ludwik XIV (portret ucieleśnia ideał monarchy absolutnego)

 

 

Autor: