Motyw piekła - Motyw piekła w filmie

Piekło, reż. Denis Tanović

Ojciec rodziny, po wyjściu z więzienia popełnia samobójstwo na oczach swojej rodziny, żony i trzech córeczek. W miarę rozwoju akcji filmu, po 20 latach kobiety wdają się w związki, w których nie mogą zaznać spokoju i ciepła. Piekło jakie sprowadzone zostało poprzez to samobójstwo, powoduje iż kobiety nie mogą dojść do siebie i ułożyć sobie życia pełnego miłości i zaufania. Tu piekło rozumiane jest nieco w przenośni, jako życie na ziemi, jako rzeczywistość z jaką nie mogą sobie poradzić bohaterowie filmu. Piekło wspomnień i urazów psychicznych wywołanych traumatycznym przeżyciem.


Dziewiąte wrota, reż. Roman Polański

Film opowiada historię poszukiwania oryginału pewnej księgi. Autora tego tomu spalono na stosie za współpracę z szatanem. Jest to bowiem jedna z satanistycznych pozycji, prawdopodobnie pisana również ręką samego diabła. Bohater, na zlecenie bogatego kolekcjonera satanistycznych ksiąg, musi odnaleźć wszystkie te książki, aby dowiedzieć się, która z trzech jest oryginalna. Podczas tego poszukiwania, bohater musi stawić czoła wielu tajemniczym wydarzeniom i osobom. Podróż pełna spotkań z wysłannikami piekła. Motyw piekła, przedstawiony jako fascynacja ciemnością, diabłem i piekłem oraz swego rodzaju stwarzanie piekła na ziemi, np. poprzez tajemnicze zabójstwa czy msza satanistyczna.


Inne przykłady filmowe

  • Silent Hill, reż. Christophe Guns (tajemnicze miasteczko, piekielna wizja, niesamowite wydarzenia)
  • Eden, reż. Andrzej Czeczot (anim. obraz piekła, podróż przez piekło)
  • Lęk, reż. Christopher Smith (piekło w nocy, w metrze)
  • Piekło, niebo, reż. Natalia Koryncka - Gruz (piekło w oczach dziecka przygotowującego się do Komunii Świętej)
  • Droga przez piekło, reż. Oliver Stone (miasteczko – piekło, w którym bohater jest zmuszony się zatrzymać)
  • Hellraiser. Droga do piekła, reż. Rick Bota (obraz piekła, piekielnego świata jaki może być na ziemi)
  • Pearl Harbour, reż. (piekło, jakie urządzili Japończycy Amerykanom podczas ataku lotniczego)
  • Między piekłem a niebem, reż. Vincent Ward (bohater po śmierci schodzi do piekła by odnaleźć swoją ukochaną)
  • Piekło i niebo, reż. Stanisław Różewicz (bohater trafia do piekła, stamtąd rozpoczyna się jego wędrówka z powrotem na ziemię)
  • Kanał, reż. Andrzej Wajda (piekło w kanałach – tragiczne losy żołnierzy AK)