Motyw ojca - Motyw ojca w filmie

Edi, reż. Piotr Trzaskalski

Historia mężczyzny, który został zmuszony do zaopiekowania się malutkim dzieckiem. Sytuacja jest o tyle trudna, iż mężczyzna jest osobą bezdomną i bez środków do życia. Jednak nie porzuca dziecka, wyjeżdża do znajomych, gdzie może zaspokoić przynajmniej podstawowe potrzeby dziecka. Jednak w dzień chrztu pojawiają się prawowici opiekunowie i odbierają niemowlę Ediemu. Jest to niezwykle wzruszająca historia człowieka, który potrafił okazać ogromną ilość uczuć ojcowskich obcemu dziecku. Okazał się lepszym, bardziej kochającym ojcem niż prawdziwy. Miłość ojcowska Ediego okazała się silniejsza nawet niż miłość matczyna prawdziwej matki.

 

Tato, reż. Maciej Ślesicki

Historia ojca, który pewnego dnia zostaje niesłusznie oskarżony o pobicie chorej psychicznie żony. Od tego wieczoru rozpoczyna się walka pomiędzy znerwicowaną kobietą, szalona matką i mężczyzną, ojcem małej Kasi. Nie jest to łatwe zadanie, ponieważ wszyscy i wszystko, nawet prawo jest przeciwko niemu. Absurdalny jest nawet fakt, że matka zamknięta w zakładzie psychiatrycznym nie może być pozbawiona praw do dziecka. Ojciec postanawia walczyć o córkę. Jest to film o wielkiej miłości ojcowskiej, która wzmacnia się wraz z zagrożeniem ewentualnej straty córeczki.


Inne przykłady filmowe

  • Tylko mnie kochaj, reż. Ryszard Zatorski (mężczyzna nagle dowiaduje się, że jest ojcem siedmioletniej Michaliny)
  • Dziecko, reż. Luc Dardenne, Jean-Piere Dardenne (skrajności ojcostwa, sprzedanie dziecka i szaleńcze próby odzyskania go)
  • Pornografia, reż. Jan Jakub Kolski (motyw ojca kochającego i ojca, który oszukuje się że nie ma córki - żydówki)
  • Pręgi, reż. Joanna Piekorz (okrutny ojciec znęcający się nad synem)
  • Pogoda na jutro, reż. Jerzy Stuhr (ojciec ukrywający się przed rodziną w klasztorze)
  • Życie jest piękne, reż. Roberto Benigni (ojciec chroniący w niezwykły sposób synka przed okrucieństwem wojny)
  • Pamiętasz mnie, reż. Piotr Matwiejczyk (trudny powrót ojca do domu po karze więzienia)
  • Dekalog IV, reż. Krzysztof Kieślowski (uczucia i wzajemne oczekiwania w relacjach ojca i córki)
  • Wcześnie urodzony, reż. Krzysztof Gruber (ciężka dola starego ojca, którego synowie nie interesują się nim)
  • Córka albo syn, reż. Radosław Piwowarski (trudny wybór bohatera, zrealizować marzenia czy zaakceptować sytuację i zostać ojcem)