Motyw elity/inteligencji - Motyw elity/inteligencji w filmie

Dwa księżyce, reż. Andrzej Barański

Historia ludzi, przedstawicieli polskiej elity, spędzających wakacje w Kazimierzu Dolnym. Są tam przedstawiciele różnych profesji, m.in. artyści. Bardzo ważne jest zderzenie różnych grup społecznych, takich jak elita, zubożała inteligencja oraz miejscowi biedacy, mieszczanie. Na tym tle bardzo silnie uwypuklają się różnice i podobieństwa w myśleniu i podejściu do życia pomiędzy konkretnymi przedstawicielami.

 

Rejs, reż. Marek Piwowski

Akcja filmu rozgrywa się na statku, podczas rejsu. Znajdują się tam ludzie, przedstawiciele polskiej elity, ludzi PRL. Chcąc urozmaicić sobie rejs i uczcić urodziny kapitana, przygotowują szereg atrakcji. W zakres tych przygotowań wchodzą rozmowy o poezji, zajęcia z rytmiki itp. Czyli wszystko to, czym powinna zajmować się elita PRL.

Film ma charakter komediowy, ale także jest to pewnego rodzaju parodia polskiej inteligencji.

 

Inne przykłady filmowe:

  • Katyń, reż. Andrzej Wajda (zbrodnia na polskiej inteligencji)
  • Good Bye, Lenin!, reż. Wolfgang Becker (polskie elity mają swoje korzenie w PRL)
  • Pornografia, reż. Jan Jakub Kolski (obraz polskiej inteligencji)
  • Stowarzyszenie umarłych poetów, reż. Peter Weir (elitarna szkoła dla chłopców)
  • Wina Ikara, Inteligencja Polska w Warszawie 1939-44, reż. Jerzy Diatłowicki, A. Marek Drążewski (życie elity podczas II wojny światowej)
  • Vanity Fair, reż. Mira Nair (bohaterka chce za wszelka cenę dostać się do elity)
  • Władca much, reż. Peter Brook (chłopcy z elitarnych szkół zmuszeni do walki o przetrwanie)
  • Wesele, reż. Andrzej Wajda (obraz inteligencji polskiej)
  • Elita zabójców, reż. Sam Peckinpah (elita w świecie zabójców)
  • Doktor Judym, reż. Włodzimierz Haupe (lekarz jako przedstawiciel inteligencji polskiej)