Motyw zgody - Motyw zgody w filmie

Pearl Harbor, reż. Michael Bay

Historia dwójki przyjaciół, lotników walczących podczas II wojny światowej. Jeden z nich zakochany w pielęgniarce wyjeżdża do Anglii, stamtąd przychodzi wiadomość o jego śmierci. Pomiędzy dziewczyną a przyjacielem rozwija się miłość. Zaginiony przyjaciel jednak wraca. Pomiędzy mężczyznami dochodzi do bójki, kłótni. Jednakże w obliczu wielkiego zagrożenia wojennego muszą się pogodzić, aby połączyć siły i wykonywać obowiązki żołnierskie.


Czekolada, reż. Lasse Hallström

Film opowiadający o niezwykłym miasteczku, opanowanym przez władczego burmistrza, narzucającego mieszkańcom kanon zachowania i rygorystyczne przestrzeganie postu. Miasteczko jest pełne cichej niezgody i kłótni. Pojawienie się tajemniczej kobiety i otwarcie cukierni, w której znajdują się niezwykłe przysmaki z czekolady pozytywnie wpływają na bohaterów. To ona doprowadza do pogodzenia matki z córką i babci z wnuczkiem. To ona przekonuje burmistrza, aby pogodził się z własnymi emocjami i samotnością. Ona także pomaga pogodzić się maltretowanej kobiecie z własnym życiem i podjąć ważną decyzję życiową. Ona i jej tajemnicze słodycze doprowadzają do oczyszczenia atmosfery w miasteczku, do ogólnej zgody.


Inne przykłady filmowe

  • Wieczór, reż. Lajos Koltai (zgoda ze zjawiskiem śmierci matki)
  • Pora umierać, reż. Dorota Kędzierzawska (zgoda na starość, na śmierć)
  • Malowany welon, reż. John Curran (zgoda wiecznie skłóconych w obliczu wspólnej walki z epidemią)
  • Broken Flowers, reż. Jim Jarmusch (zgoda na samotność)
  • Truposz, reż. Jim Jarmusch (zgoda na własne przeznaczenie)
  • Prosta historia, reż. David Lynch (podróż bohatera, by przed śmiercią pogodzić się z bratem)
  • Żywot Mateusza, reż. Witold Leszczyński (bohater żyjący w zgodzie z naturą)
  • Nie ma mocnych, reż. Sylwester Chęciński (zgoda i kłótnie dwóch rodzin)
  • Piętro wyżej, reż. Leon Trystan (zgoda rodzin szczęściem młodych)