INNE PRZEDMIOTY: Angielski, Historia, WOS, Geografia,

Motyw śmierci

Truposz, reż. Jim Jarmusch

Jest to historia młodego mężczyzny, który przypadkowo zostaje zabójcą kobiety z którą spędza noc i mężczyzny, który ich nakrył. Uciekając ranny, prawie umierający spotyka starego Indianina, który ratuje mu życie. Z biegiem rozwoju akcji filmu bohater staje się coraz mniej wrażliwy, staje się prawdziwym mordercą. Jest to jednak film, w którym bardzo ważna jest psychologia człowieka, którego sytuacja i wszędzie obecna śmierć zmienia, powoduję, że jego wrażliwość zanika i zmienia w bezuczuciowego, zdolnego nawet do zabijania. Jest to historia o umieraniu, nie tylko dosłownie, ale także o śmierci uczuć, wrażliwości, zaufania. Jest to film o śmierci podstawowych wartości, cielesności ale także pewnego rodzaju duchowości.


Piętno śmierci, reż. Akiro Kurosawa

Jest to historia człowieka chorego na nieuleczalna chorobę. W momencie w którym się o tym dowiaduje postanawia pozostawić po sobie coś, zrobić coś dobrego dla innych. Postanawia wybudować park, ogródek dla dzieci aby przynosił trochę radości mieszkańcom jego miasta. Po spełnieniu tego zamierzenia umiera samotnie na jednej z huśtawek. Jest to film mówiący o tajemnicy śmierci, o ludzkich przemyśleniach, reakcjach, kiedy stanie twarzą w twarz ze śmiercią. O śmierci, która jest nieunikniona i dosięgnie każdego dlatego warto żyć tak, aby przysłużyć się innym i umierać z poczuciem spełnienia. O śmierci i życiu spełnionym.


Inne przykłady filmowe
  • Pora umierać, reż. Dorota Kędzierzawska (rozważania bohaterki na temat życia, śmierci)
  • Katyń, reż.Andrzej Wajda (masowa śmierć)
  • Milou w maju, reż. Louis Male (śmierć bogatej ciotki, rozliczenie rodzinne)
  • Niebieski, reż. Krzysztof Kieślowski (śmierć kompozytora, męża bohaterki)
  • Filadelfia, reż. Jonathan Demme (walka o godność w obliczu śmiertelnej choroby)
  • Pokój syna, reż. Nanni Moretti (śmierć syna zmienia całkowicie losy rodziny)
  • Pearl Harbour, reż. Michael Bay (śmierć bohatera jako przyczyna zmian w życiu jego narzeczonej i przyjaciela, śmierć wielu żołnierzy)
  • Odważny, reż. Johnny Deep (poświęcenie życia śmierci dla ratowania rodziny)
  • Człowiek na torze, reż. Andrzej Munk (śmierć człowieka pod pociągiem)
  • Trzecia część nocy, reż. Andrzej Żuławski (śmierć obecna całe życie blisko bohatera)
Zobacz inne motywy