Motyw miasta - Motyw miasta w filmie

Noc na ziemi, reż. Jim Jarmusch

Pięć epizodów dziejących się w tym samym czasie w pięciu miastach świata: w Paryżu, Rzymie, Los Angeles, Helsinkach i w Nowym Jorku. W nocy, do taksówki wsiadają pasażerowie i jadą przez miasto, rozmawiając. Charakterystyka miasta podkreślona jest specyfiką nocnego życia ludzi każdego z wymienionych miast.Charakterystyka miasta jest podkreślona również cechami charakterystycznymi taksówkarza, człowieka typowego dla danego kraju. Np. zupełnie inne są relacje pełnego temperamentu kierowcy rzymskiego z pasażerem, a inne zimnego i smutnego kierowcy w Skandynawii.


Gangi Nowego Yorku, reż. Martin Scorsese

Jest to obraz miasta, Nowego Jorku, a dokładnie najbiedniejszej jego dzielnicy, Five Points w drugiej połowie XIX wieku. Historia przedstawia walkę o władzę na ulicach toczoną przez miejscowe gangi. Jest to obraz okrutnego i zaciętego miasta. Obraz miasta bezprawia, w którym rządzi siła i brutalność, a brak w nim jakichkolwiek przejawów dobrej woli czy demokracji.

 

Inne przykłady filmowe

 

  • Warszawa, reż. Dariusz Gajewski (miasto zarobkowe, miasto nadziei na wybicie się)
  • Troja, reż. Wolfgang Petersen (obraz niezwyciężonego, walecznego, starożytnego miasta)
  • Zakładnik, reż. Michael Mann (nocny obraz miasta Los Angeles)
  • Nieustające wakacje, reż. Jim Jarmusch (miasto Nowy Jork domem-światem bohatera)
  • Ciemna strona miasta, reż. Martin Scorsese (conocna wędrówka bohatera ulicami Nowego Yorku)
  • O dwóch takich co poszli w miasto, reż. Danny Leiner (nocna wędrówka przez miasto – New Jersey)
  • Miasto Boga, reż. Fernando Meirelles (obraz przedmieścia Rio de Janeiro)
  • Wielkie miasto, reż. Harold Becker (bohater z prowincji przyjeżdża do miasta, obraz Chicago w latach 50-tych)
  • Ocalić miasto, reż. Jan Łomnicki (obrona Krakowa w 1945 roku, radosne miasto po zwycięstwie)
  • Dekalog III, reż. Krzysztof Kieślowski (wędrówka po mieście bohaterów)