Motyw maski - Motyw maski w muzyce

Robert Schumann cykl fortepianowy Karnawał op. 9

Utwór w formie suity złożonej z dwudziestu części z oddzielnym tytułem, sugerującym scenkę, portret lub urywkowe wrażenie. Charakterystyka części: Préambule – obraz wesołego tłumu wirującego w rytmie walca; zabawny Pierrot kroczy niepewnie (partia lewej ręki); portret zwinnego Arlekina; moment zadumy Valse noble; wcielenia kompozytora: łagodne – Euzebiusz i niespokojne – Floresten; w takt walca pojawia się Kokietka; jej odwrotnością jest Réplique; nowy walczyk to Papillon; włoskie zdrobnienie Chiarina – maska ukochanej Klary; Chopin – imitacja stylu chopinowskiego; Estrella – przyjaciółka Ernestyna; w parzystych rytmach wkraczają Reconnaissance oraz Pantalon et Colombine tradycyjne postacie karnawałowego korowodu; niemiecki Walczyk ludowy; Paganini – łamane oktawy w zawrotnym tempie; ponownie Walczyk; wyznanie – Aveu; Promenade, czyli przechadzka; Pause – krótka przerwa oddana muzyką; na koniec marsz w rytmie trójdzielnym – Marsz Związku Davida przeciwko Filistynom, czyli przeciwnikom nowoczesnej muzyki.


Magda Femme Maska (płyta Maska)

Refleksja artystki, która zatraca umiejętność oddzielenia prawdy od fikcji scenicznej. Zastanawia się, czy maska, którą przybiera podczas występu nie stała się jej własną twarzą po zgaszeniu świateł rampy. Dręczy ją pytanie, czy nie pomyliła własnej rzeczywistości ze snem.

Siedząc w garderobie przed lustrem i przyglądając się własnemu odbiciu w makijażu ze sztucznymi rzęsami, próbuje pod tą maską odnaleźć własne ja. Przebranie, które zakłada codziennie jest źródłem niepewności, odbiera odwagę i przywołuje złe uczucia. Oczyszczenie przyniesie ogień, który spali złe sny, a Ona powstanie z popiołów jak Feniks.


Inne przykłady muzyczne

  • George Bizet Karnawał rzymski op. 9 (karnawałowy korowód)
  • Henryk Wieniawski Karnawał rosyjski op. 11 (wariacje humorystyczne)
  • Johann Strauss, libretto F. Zell, Richard Genée Noc w Wenecji (karnawałowa farsa)
  • Antonin Dworzak Karnawał (karnawałowy taniec)
  • André Caplet Etiuda symfoniczna na harfę i orkiestrę według E.A. Poe (śmierć na balu maskowym)
  • Aleksander Skriabin Maska (karnawałowa maskarada)
  • Karol Szymanowski Maski op. 34 (maski starogreckie)
  • Gabriel Fauré Masques et bergamasques (tańce z Bergamo)
  • Wojciech Kilar Maska Czerwonego Moru według E.A. Poe (śmierć na balu maskowym)
  • Krzysztof Penderecki Czarna Maska według G. Hauptmanna (taniec śmierci)