Motyw listu/epistolografii - Motyw listu/epistolografii w filmie

Dom nad jeziorem, reż. Alejandro Agresti

Historia dwoje ludzi, kobiety i mężczyzny, którzy mieszkają w tym samym domu, ale różnica w czasie kiedy się tam znajdują wynosi 2 lata. Za pomocą magicznej skrzynki piszą do siebie listy. Z czasem piszą do siebie coraz więcej i lepiej się poznają. W końcu zakochują się w sobie. List jest tu elementem pozwalającym na porozumienie się pomiędzy ludźmi i co więcej, przenosi w czasie, czyli jest elementem magicznym, pozwalającym na spełnianie rzeczy niemożliwych.

 

Wszystko o mojej matce, reż. Pedro Almodovar

Film opowiada historię kobiety wychowującej samotnie syna. Chłopak nigdy nie poznał swojego ojca. Matka miała mu o wszystkim opowiedzieć, ale nie zdążyła, bo chłopak ginie potrącony przez samochód. Matka znajduje w jego pamiętniku zapis, że jego marzeniem było poznanie ojca i fakt, aby on dowiedział się o tym, że ma dziecko. Matka wzruszona tym zapisem, postanawia spełnić marzenie syna i odszukać mężczyznę. Motyw listu pokazany w tym filmie to właściwie krótki zapis z pamiętniku, ale wywołujący bardzo silne uczucia i prowokujący matkę do działań, które są główna treścią filmu.

 

Inne przykłady filmowe

  • Połamane kwiaty, reż. Jim Jarmusch (list, który zmienia życie bohatera)
  • Nigdy w życiu, reż. Ryszard Zatorski (bohaterka zawodowo zajmuje się odpisywaniem na trudne listy czytelników gazety, które przeplatają się z jej osobistymi problemami)
  • Spiskowcy rozkoszy, reż. Jan Śvankmajer (anonimowy list – jedno słowo – zmienia życie bohaterów)
  • Lista Schindlera, reż. Steven Spielberg (motyw listy przekazanej hitlerowcom z nazwiskami Żydów)
  • List w butelce, reż. Luis Mandoki (list-wyznanie miłosne w butelce, bohaterka próbuje odnaleźć autora)
  • Listy od zabójcy, reż. David Carson (listy pisane przez więźnia do trzech kobiet)
  • Listonosz, reż. Michael Radford (bohater dostaje tyle listów, że codziennie przyjeżdża do niego niepiśmienny listonosz)
  • Kolor purpury, reż. Steven Spielberg (listy od siostry ukrywane przed bohaterką przez wiele lat)
  • Yesterday, reż. Radosław Piwowarski (list z wyjaśnieniami, który zmienia relacje bohaterów)
  • Kobieta samotna, reż. Agnieszka Holland (list-przesyłka jako element łączący losy bohaterów)

 

Motyw listu/epistolografii
Nawiązania do utworów