Motyw arkadii
Panny z Wilka, reż. Andrzej Wajda
Film został zrealizowany na podstawie opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza.
Dojrzały mężczyzna po stracie przyjaciela wyjeżdża na wieś. Chce przypomnieć sobie młodzieńcze lata, które spędził w dworku. Piękne krajobrazy, dziewczęta i dawne wydarzenia są miłe dla jego wyobraźni. Jest nastawiony na powrót dobrze znanych emocji, jednak rzeczywistość go rozczarowuje. Miejsce jego młodości nie jest już tak magiczne jak za dawnych lat. Beztroskie chwile minęły bezpowrotnie, a ludzie się zmienili. Bohaterowi nie udaje się powrócić do idyllicznego życia z przeszłości. Mężczyzna postanawia nie pojawiać się nigdy więcej w tym miejscu. Oddziela młodość, która zazwyczaj kojarzy się z arkadyjską scenerią i tym, co przyjemne, od dorosłości. Wiejska, sielska sceneria jest jedynie tłem dla wynikającej z filmu prawdy o przemijaniu.
Tajemniczy ogród, reż. Agnieszka Holland
W filmie zostaje ukazany ogród, który przez wiele lat był zamknięty. Nikt nie mógł z niego korzystać, bo zmarła żona jego właściciela bardzo lubiła tam przebywać. Człowiek zrozpaczony śmiercią kobiety wolał zapomnieć o tym miejscu. Jednak zaciekawia ono siostrzenicę mężczyzny – dziewczynka znajduje klucz i wraz z wiejskim chłopcem próbuje przywrócić ogród do życia. Gdy im się tu udaje, miejsce znów zachwyca malowniczością i pięknem przyrody, jest też świadkiem przemian – niepełnosprawny chłopiec zaczyna chodzić, wuj uczy się cieszyć, a dziewczynka – płakać. Miejsce budzi skojarzenie z odpoczynkiem i wytchnieniem. Pozwala na chwilę oderwać się od rzeczywistości. Jest to bardzo realistyczna wizja raju, który można samemu sobie stworzyć.
Inne przykłady filmowe:
- Dziwolągi, reż. Tod Browning (sielski krajobraz, groteskowa wizja arkadii);
- Zaginiony horyzont, reż. Frank Capra (cudowna dolina odgrodzona od świata);
- 1492: Wyprawa do raju, reż. Ridley Scott (motyw pierwotnej, nienaruszonej krainy Indian);
- Władca pierścieni: Drużyna pierścienia, reż. Peter Jackson (idylliczne obrazy fantastycznych krain);
- Marzyciel, reż. Marc Forster (wyobraźnia – miejsce poszukiwania krainy wiecznego szczęścia).
Motyw arkadii w filmie
Nawiązania do utworówMotyw agresji
Motyw akwatyczny
Motyw anioła
Motyw antyutopii
Motyw apokalipsy
Motyw arkadii
Motyw artysty
Motyw balu
Motyw bezdomności
Motyw biedy
Motyw bitwy
Motyw Boga
Motyw bogactwa
Motyw bólu po stracie
Motyw buntu
Motyw choroby
Motyw cierpienia
Motyw cudu
Motyw czarów
Motyw daru
Motyw dekalogu
Motyw diabła
Motyw dojrzewania
Motyw domu
Motyw donosicielstwa
Motyw duchów
Motyw dumy
Motyw dworku
Motyw dziecka
Motyw edenu/raju
Motyw elity/inteligencji
Motyw emancypacji/feminizmu
Motyw emigracji
Motyw grobu
Motyw heroizmu
Motyw Holokaustu
Motyw Ikara
Motyw inności
Motyw Jezusa
Motyw kary
Motyw katastrofizmu
Motyw kobiety
Motyw kochanków
Motyw konfliktu pokoleń
Motyw króla
Motyw krzywdy
Motyw kuszenia
Motyw kwiatu
Motyw listu/epistolografii
Motyw łagrów
Motyw małej ojczyzny
Motyw Maryi
Motyw maski
Motyw matki
Motyw mądrości
Motyw męża
Motyw miasta
Motyw miłości nieszczęśliwej
Motyw miłości romantycznej
Motyw miłości sentymentalnej
Motyw miłości szczęśliwej
Motyw młodości
Motyw muzyki
Motyw narodu
Motyw nauczyciela/mistrza
Motyw nienawiści
Motyw nieśmiertelności
Motyw nocy
Motyw Noego, arki, potopu
Motyw obozu koncentracyjnego
Motyw ogrodu
Motyw ojca
Motyw ojczyzny
Motyw pamięci
Motyw piekła
Motyw podróży
Motyw poety/poezji
Motyw przemijania
Motyw przyjaźni
Motyw przyrody
Motyw radości
Motyw rewolucji
Motyw rodziny
Motyw rycerza
Motyw rzeczy
Motyw samotności
Motyw snu
Motyw starości
Motyw szkoły
Motyw śmierci
Motyw tańca
Motyw teatru
Motyw tęsknoty
Motyw ucznia
Motyw upadku moralnego
Motyw utopii
Motyw władzy
Motyw wojny
Motyw wolności
Motyw wsi
Motyw wyzysku
Motyw zabójstwa
Motyw zapomnienia
Motyw zazdrości
Motyw zgody
Motyw zguby
Motyw zła
Motyw zwierząt
Motyw żołnierza
Motyw żony
Motyw Żyda