Motyw apokalipsy - Motyw apokalipsy w filmie

Siódma pieczęć, reż. Ingmar Bergman

Opowieść o powrocie rycerza i jego giermka z wyprawy krzyżowej. Podróż przysparza bohaterom doświadczenia tragedii rabunku, gwałtów, niesprawiedliwości, nieczułości, a przede wszystkim wszechobecnej śmierci. W tym wszystkim Bóg zdaje się być nieobecny, ukrywa się za zasłoną milczenia. Aby poznać ostateczne prawdy, rycerz decyduje się na grę w szachy ze Śmiercią. Stawką jest z jednej strony życie człowieka, z drugiej zaś – dostęp do prawd fundamentalnych. Bohater celowo przegrywa pojedynek, by odwrócić uwagę Śmierci od ludzi, których właśnie zamierza zabrać. Tym samym rycerz znajduje sens życia, a jednocześnie podlega umieraniu – to jest przełamanie symbolicznej apokaliptycznej pieczęci.


Czas Apokalipsy, reż. Francis Ford Coppola

Film stworzony został dzięki inspiracji Jądrem ciemności Conrada. Dwudziestowieczna apokalipsa to okres wojny wietnamskiej. Nie brakuje sytuacji nie tylko groźnych, ale i absurdalnych – dowódca każe uprawiać surfing swoim żołnierzom, w czasie nalotów na wroga rozbrzmiewają utwory Wagnera. Wkrótce działania wojenne przenoszą się w coraz bardziej niedostępne rejony Kambodży. Apokalipsą jest to, co dzieje się na wojnie.

 

Inne przykłady filmowe:

  • Czterech jeźdźców Apokalipsy, reż. Rex Ingram (metaforyczne postacie jeźdźców w kontekście wojny);
  • Mała apokalipsa, reż. Costa Gavras (odwołanie do powieści);
  • Armageddon, reż. Michael Bay (groźba zderzenia Ziemi z meteorem);
  • Dzień niepodległości, reż. Roland Emmerich (inwazja z kosmosu);
  • Omen, reż. John Moore (motyw Antychrysta);
  • Apocalypto, reż. Mel Gibson (zagłada cywilizacji Majów).