Maria Kuncewiczowa
Maria Kuncewiczowa (z rodziny Szczepańskich) urodziła się 30 X 1895 r. w Samarze (Rosja), zmarła 15 VII 1989 r. w Lublinie. Wywodziła się z drobnej szlachty, była córką dyrektora szkoły średniej i znanej skrzypaczki. W jej rodzinie żywotne i pielęgnowane były tradycje patriotyczne. W roku 1900 przyjechała do Polski, gdzie zdobyła dyplom nauczycielki domowej, a następnie rozpoczęła studia języka i literatury francuskiej w Nancy. Po powrocie do kraju rozpoczęła studia polonistyczne na UJ i na UW. W 1919 r., jako tłumaczka wydziału prasowego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, brała udział w konferencji pokojowej w Paryżu. W 1925 r. pracowała jako nauczycielka śpiewu w konserwatoriach w Warszawie i Paryżu. Lata dwudzieste i trzydzieste to też okres jej współpracy z licznymi wydawanymi wówczas czasopismami, jak m.in. „Kobieta współczesna”, „Bluszcz” oraz „Wiadomości Literackie”. Rok 1927 przyniósł jej rozgłos na rynku literackim, kiedy wydała zbiór opowiadań zatytułowany Przymierze z dzieckiem, oparty na jej własnych przeżyciach z dzieciństwa. Wielokrotnie koncertowała na scenach całej Polski. Zerwała z muzyką ostatecznie, kiedy w 1939 zdecydowała się objąć stanowisko wiceprezesa w polskim oddziale Pen Clubu. W latach 1963-1971 znajdowała się w Stanach Zjednoczonych, gdzie dawała też wykłady z literatury polskiej na uniwersytecie w Chicago. Kiedy przebywała w Polsce, zamieszkiwała głównie w swym domu w Kazimierzu nad Wisłą – tu spędziła też ostatnie lata życia.
Do jej najznakomitszych dzieł należą:
Gaj oliwny – (1961 r.) powieść, której tematyka dotyka ludzkich losów powikłanych przez działania zbrojne II wojny światowej. Podjęta przez pisarkę problematyka ukazana została poprzez pryzmat psychiki małego dziecka, na którym ówczesna rzeczywistość pozostawiła niezniszczalne ślady. Poetyckie dzieło zawierające bogatą symbolikę.
Tristan 1946 – historia miłosna przeniesiona z okresu średniowiecza w realia powojenne. Romans bez happy endu z udziałem wyniszczonego koszmarem wojny Polaka i prostej, szukającej swego miejsca w świecie Angielki. Opowieść o tym, że nawet wielka miłość potrafi upaść w niesprzyjających okolicznościach życiowych i dziejowych.
Fantasia alla polacca – eseje inspirowane osobą i twórczością Stanisława Przybyszewskiego. Wnikliwe analizy i trafne spostrzeżenia dowodzą talentu krytycznoliterackiego pisarki. Podejmuje też ona tutaj kwestię żywotności artysty w świadomości kolejnych pokoleń i snuje rozważania nad popularnością, aktualnością i przydatnością dzieła po śmierci jego twórcy.
Cudzoziemka – (1936) to najlepsza powieść Marii Kuncewiczowej. Zawarła w niej studium psychologiczne kobiety, która nie potrafi odnaleźć swego miejsca na świecie. Mimo usilnych starań bohaterki Róży Żabczyńskiej oraz jej bliskich, wszędzie czuje się ona obca i niezrozumiana jak tytułowa „cudzoziemka”. Aby uciec od otaczającego ją świata bohaterka zagłębia się w świat własnych wspomnień, rozpatruje minioną młodość i żałuje faktu, że decydując się na założenie rodziny przekreśliła świetlaną przyszłość w roli artystki. Zrodzone w niej żal i gorycz zatruwają nie tylko ją samą, ale również jej rodzinę. Powieść, w której Kuncewiczowa wykorzystuje zdobycze wkraczającej na grunt literacki psychoanalizy. Stanowi też ono ważny krok w rozwoju polskiej prozy okresu dwudziestolecia międzywojennego. Dzieło zawiera liczne wątki autobiograficzne.
Antygona
Apokalipsa
Bajki Krasickiego
Ballady Mickiewicza
Balon
Będziecie moimi świadkami
Biblia
Bibliografia barok
Bibliografia oświecenie
Bibliografia renesans
Bibliografia romantyzm
Bibliografia starożytność
Bibliografia średniowiecze
Bogurodzica
Boska komedia
Cesarz
Chłopi
Cierpienia młodego Wertera
Cudzoziemka
Dziady II
Dziady III
Dziady IV
Dzieje Tristana i Izoldy
Dżuma
Ferdydurke
Folwark zwierzęcy
Fraszki Kochanowskiego
Gloria victis
Granica
Hamlet
Iliada
Inny świat
Jądro ciemności
Kamień na kamieniu
Kamizelka
Kartoteka
Kazania sejmowe
Konrad Wallenrod
Kordian
Kronika polska Galla Anonima
Kronika polska Wincentego Kadłubka
Król Edyp
Księga Hioba
Księga Rodzaju
Kwiatki św. Franciszka
Lalka
Lament świętokrzyski
Latarnik
Legenda o św. Aleksym
Listy Krasińskiego
Listy starego diabła do młodego
Lord Jim
Ludzie bezdomni
Madame
Makbet
Mała apokalipsa
Medaliony
Mendel Gdański
Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki
Miłosierdzie gminy
Miłość w Biblii
Mistrz i Małgorzata
Mitologia
Nad Niemnem
Następny do raju
Nie-Boska komedia
Obrona Sokratesa
Oda do młodości
Odprawa posłów greckich
Odyseja
Opowiadania Borowskiego
Pamiątki Soplicy
Pamięć i tożsamość
Pamiętnik z powstania warszawskiego
Pamiętniki
Pan Tadeusz
Pierwszy krok w chmurach
Pieśni Kochanowskiego
Pieśń o Rolandzie
Początek
Poezja Staffa
Poezja Asnyka
Poezja Baczyńskiego
Poezja Barańczaka
Poezja Białoszewskiego
Poezja Bursy
Poezja Gałczyńskiego
Poezja Grochowiaka
Poezja Herberta
Poezja Horacego
Poezja Iwaszkiewicza
Poezja Karpińskiego
Poezja Kasprowicza
Poezja Konopnickiej
Poezja Leśmiana
Poezja Miłosza
Poezja Morsztyna
Poezja Naborowskiego
Poezja Norwida
Poezja Potockiego
Poezja Przerwy-Tetmajera
Poezja Przybosia
Poezja Różewicza
Poezja Sępa-Szarzyńskiego
Poezja Słowackiego
Poezja Staffa
Poezja Szymborskiej
Poezja Tuwima
Poezja Twardowskiego
Popiół i diament
Potop
Powracająca fala
Powrót posła
Pożoga
Proces
Przedwiośnie
Przypowieści
Psalmy
Rok 1984
Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią
Rozmowy z katem
Satyry Krasickiego
Sir Tomasz More odmawia
Skąpiec
Sklepy cynamonowe
Sonety krymskie
Szewcy
Szkice węglem
Śluby panieńskie
Świętoszek
Tango
Teatr i dramat antyczny
Trans-Atlantyk
Transakcja wojny chocimskiej
Treny Kochanowskiego
Wesele
Wieża
Wyznania
Z legend dawnego Egiptu
Zabytki języka polskiego
Zapiski więzienne
Zbrodnia i kara
Zdążyć przed Panem Bogiem
Zemsta
Żywot człowieka poczciwego